dr. habil. Einhorn Ágnes

einhorn.agnes@gtk.bme.hu
463-3130
igazgatói megbízott, habilitált egyetemi docens (német)

Tanulmányok, tudományos fokozatok:
2015. habilitáció, Eszterházy Károly Főiskola Neveléstudományi Doktori Iskola

2004. PhD doktori fokozat, ELTE, Neveléstudományi Doktori Iskola

1987. ELTE BTK német szak (egyéni levelező tagozat)

1984. ELTE BTK magyar-népművelés szak (levelező tagozat)

1977. érettségi, Fazekas Mihály Gyakorló Gimnázium, matematika tagozat

Munkatapasztalat:

2016-tól folyamatosan Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem GTK Idegen
Nyelvi Központ, egyetemi docens
Oktatott tárgyak (németül): Kultúraközi kommunikáció; Kommunikációs készségfejlesztés;
Műszaki szaknyelv, Felkészülés külföldi tanulmányokra.

2017-2018. Oktatási Hivatal, Tanterv és vizsgakövetelményfejlesztési osztály,
részmunkaidős szakértő

20102016. Miskolci Egyetem Bölcsészettudományi Kar Tanárképző Intézet, egyetemi
docens
Oktatott tárgyak: A magyar oktatási rendszer; Egységesség és differenciálás; Kreatív írás
(magyarul és németül); Kutatásmódszertan (magyarul és németül); Német szakmódszertan
(németül); Nyelvpolitika (magyarul és németül); Pedagógiai értékelés; mérésértékelés
(magyarul és németül); Szakszövegolvasás.

2012–2014. Oktatási Hivatal, vezető szakmai szakértő részmunkaidőben
TÁMOP 3.1.8-09/1-2010-0004 „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” projekt
Feladatkör: a Magyar Képesítési Keretrendszer közoktatási szintjeinek kidolgozása és
részvétel az ehhez kapcsolódó kutatási tevékenységben.

2011 2012. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, részmunkaidős kutató
TÁMOP 3.1.1 – 08/1-2008-00
Feladatkör: Idegen nyelvi kerettantervek fejlesztése.

20112015. Pázmány Péter Katolikus Egyetem, óraadó
Oktatott tárgyak: Nemzetközi vizsgarendszerek.

20092011. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, kutató, 2010. október 15től részmunkaidőben.
TÁMOP 4.1.3-08/1-2008-0004 „A felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű
fejlesztése” program, „Felsőoktatási Validációs Rendszer Fejlesztése” projekten belül
a „Szakmai felkészítés a validációs eljárás alkalmazására” projekt
Feladatkör: projektvezetés.

2009. Szegedi Tudományegyetem, Német Nyelvészeti Tanszék, óraadó
Oktatott tárgyak (németül): A tanítási folyamat tervezése; Teljesítménymérés és értékelés.

2009. Károli Gáspár Református Egyetem Német Nyelv és Irodalom Tanszék, óraadó
Oktatott tárgyak (németül): Nyelvpedagógia; A tanítási folyamat tervezése és értékelése.

2007–2009. Kodolányi János Főiskola Német Nyelv és Irodalom Tanszék, főiskolai tanár
Oktatott tárgyak (németül): Német szakmódszertan; Nyelv- és stílusgyakorlat.

19962008. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (korábban Országos Közoktatási Intézet)
tudományos munkatárs, 2004. szept. 1től tudományos főmunkatárs

Feladatkör: A német nyelvi érettségi vizsga fejlesztésének kutatási háttere: a
vizsgakövetelmények és a vizsgamodell fejlesztése; vizsgadokumentáció készítése; feladatírók
képzése; továbbképzési anyagok fejlesztése, multiplikátorok képzése; A német érettségi vizsga
és a vizsgakövetelmények beválásának kutatása; A HEFOP 3.1. „Idegen nyelvi kompetenciák
továbbfejlesztése és visszajelzése a 712. évfolyamon” projekt vezetése (2005–2008).
 

1999. ELTE Germanisztikai Intézet, óraadó
Oktatott tárgyak (németül): Teljesítménymérés a kommunikatív nyelvoktatásban.

19971998. ELTE TFK Német Nyelv és Irodalom Tanszék, óraadó
Oktatott tárgyak (németül): A nyelvpedagógia alapjai; Teljesítménymérés, értékelés.

19931996. ELTE Germanisztikai Intézet Német Szakdidaktikai Központ, tanársegéd
Oktatott tárgyak (németül): Nyelvpedagógia; Tanításkísérő szeminárium; Teljesítménymérés a
nyelvoktatásban.

19881993. Novoschool Nyelviskola Kft.
Feladatkör: pedagógiai vezető, nyelvtanár, a Goethe-Institut vizsgamegbízottja.

1982–1988. szabadfoglalkozású nyelvtanár

1977–1982. szabadfoglalkozású rendező asszisztens

További kutatásifejlesztési projektek:

2015. Miskolci Egyetem, TÁMOP-3.1.16-14-001 „Digitális útonútfélen komplex iskolai
innováció és digitális szemléletformálás hátrányos helyzetűek körében” projekt, kutató,
fejlesztő, tréner.

2015. Miskolci Egyetem, TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0005 „Együttműködés az észak
magyarországi pedagógusképzés minőségi megújításáért” projekt, tréner.

201314. Miskolci Egyetem, TÁMOP-4.1.1.C-12/1/KONV-2012-0001 projekt, elektronikus
tananyagfejlesztés: Kreatív írás a felsőoktatásban, szerző.

2005–2007. Országos Közoktatási Intézet: Minőségbiztosítás az idegennyelvtanításban (az
Oktatási és Kulturális Minisztérium, Ministerum für Kultus, Jugend und Sport, Baden
Württemberg, ZfA Zentralstelle für Auslandsschulwesen projektje).

20042007. EBAFLS Referencia feladatbank (Socrates projekt), 2006. januárig a magyar
projekt vezetője.

20042008. Ernst Klett Sprachen GmbH. kiadó: tankönyvfejlesztés, Team Deutsch. Ein
Lehrwerk für Jugendliche. 1–3., társszerző.

2000–2008. Szakértőként és trénerként részvétel az alábbi országok vizsgareformjában:
Csehország, Horvátország, Macedónia, Szlovákia, Szlovénia.

19952004. Ernst Klett Sprachen GmbH. kiadó: tankönyvfejlesztés, Deutsch mit Grips. Ein
Lehrwerk für Jugendliche. 1–3., társszerző.


Egyéb szakmai tevékenység:

1997-től tanártovábbképző szemináriumok és előadások különböző intézmények
megbízásából Magyarországon, továbbá Bulgáriában, Csehországban, Horvátországban,
Szlovéniában, Törökországban az idegennyelvtudás mérése, a feladatfejlesztés és a
nyelvi szintek témakörökben.

Szakértőként részvétel az oktatásirányítás több szakmai dokumentumának létrehozásában
(NAT, kerettantervek).

Szakmai lektorként részvétel több intézmény munkájában (például Oktatási Hivatal, Nyelvi
Akkreditációs Központ, Nemzeti Tankönyvkiadó, Goethe-Institut).

2012-től a Modern Nyelvoktatás c. folyóirat szerkesztőbizottságának tagja.

Nyelvtudás: német (C2), angol (B2)

Jelentősebb szervezeti tagság:

Némettanárok Magyarországi Egyesülete tagja

Magyar Germanisták Társasága tagja

 

Fontosabb publikációk:
Roche, Jörg – Einhorn, Ágnes –
Suñer, Ferran (Hrsg., 2018): Unterrichtsmanagement.
[Kompendium
DaF/DaZ 6] Tübingen, Narr Francke Attempto Verlag GmbH. 344 p.
Einhorn, Ágnes: Bewertung und Beurteilung in der Unterrichtspraxis (2018): In: Roche, Jörg
Einhorn, Ágnes –
Suñer, Ferran (Hrsg.): Unterrichtsmanagement.
[Kompendium
DaF/DaZ 6] Tübingen, Narr Francke Attempto Verlag GmbH. 165202.
Einhorn Ágnes: Pedagógiai kultúraváltás – de hogyan? In: Knausz Imre Ugrai János
(szerk.): A pedagógiai kultúraváltás lehetőségei. Tanulmányok a Miskolci Egyetem
Tanárképző Intézetében zajló fejlesztő munkáról. Miskolc, Miskolci Egyetemi Kiadó.
2015. 5775.

Einhorn Ágnes: A pedagógiai modernizáció és az idegennyelvtanítás. Miskolc, Miskolci
Egyetemi Kiadó. 2015. 180 p.

Einhorn Ágnes: Feladatkönyv. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó. 2012. 215 p.

Einhorn Ágnes: Az idegen nyelvi érettségi vizsga reformja. In: Vágó Irén (szerk.): Fókuszban
a nyelvtanulás. Budapest, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. 2007. 73105.

Einhorn Ágnes: A német nyelvi érettségi vizsgafeladatok fejlesztése. A tartalmi érvényesség
és az értékelhetőség ellentmondásai. In: Horváth Zsuzsanna – Lukács Judit (szerk.): Új
érettségi Magyarországon. Honnan hová? Egy folyamat állomásai. Budapest, Országos
Közoktatási Intézet. 2006. 153–172.

Einhorn Ágnes: A vizsgafeladat fejlesztésének folyamata és kritériumai. Új Pedagógai
Szemle, 2006. 1. sz. 6774.

Einhorn, Ágnes: Die Revision der ungarischen Abschlussprüfung für DaF. Prinzipien und
Ergebnisse der Forschungsarbeit 19962002. In: Jahrbuch der Ungarischen Germanistik
2002. (Hrsg. Vilmos Ágel und Andreas Herzog). Budapest, Bonn, Gesellschaft
ungarischer Germanisten, Deutscher Akademischer Austauschdienst. 2002. 315330.

Einhorn Ágnes (szerk.): Vizsgatárgyak, vizsgamodellek I. Német nyelv. Budapest, Országos
Közoktatási Intézet, 1998.– Mérés – értékelés – vizsga 5. 452 p.

MTMT:
https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10037084

Fontosabb előadások:
Egyforma tanulók – egyforma tanárok? NYESZE Nyelvtanári Konferencia. Budapest, 2018.
április 7. Plenáris előadás.

A fejlesztő értékelés a nyelvtanításban, a (nyelv)tanulói autonómia fejlesztése. Az Oktatási
Hivatal szakmai napja. 2017. október 17. Plenáris előadás.

Mérés és értékelés – innovációk és dilemmák. A BME TFK Konferenciája. 2017. szeptember
29. Plenáris előadás.

Förderung der Lernerautonomie im Fachsprachenunterricht – pädagogische Aspekte der
Regionalität. 5. MGV-Kongress Budapest, ELTE 14.10.2017. Szekció előadás.

A KIP megvalósításához szükséges tanári kompetenciák. Országos Neveléstudományi
Konferencia. 2016. nov. 19. Szekció előadás.

Fejlesztő értékelés a felsőoktatásban. XVI. SZOKOE Szaknyelvi konferencia. Budapest,
2016. november 12. Szekció előadás.

Az idegennyelv-tanítás társadalmi hatásai. Konferencia a Nyelvek Európai Napja alkalmából.
Europe Direct Tájékoztató Központ Győr-Moson-Sopron megye, Hatos és Társa
Nyelviskola, Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara. 2016. szept. 28.
Plenáris előadás.

Mi akadályozza a nyelvtanárokat? „Mi a baj a nyelvoktatással?” A Nyelvtudásért Egyesület

szakmai konferenciája. Budapest, 2016. márc. 5. Plenáris előadás.
Az iskolafejlesztési projekt mint modernizációs eszköz. Az MTA MAB Neveléstudományi
Szakbizottság Tudományos Konferenciája. Eszterházy Károly Főiskola, Eger, 2015. nov.
25. Plenáris előadás.

Die Mehrsprachigkeit in der Theorie und in der Praxis. 2. Jahrestagung des
Forschungszentrums Deutsch in Mittel-, Ost- und Südosteuropa. 1-3. Okt. 2015.
Budapest, Andrássy Universität.

Grenzen und Schwierigkeiten der Schulentwicklung
. A Collegium Hungaricum Wien és a
Miskolci Egyetem nemzetközi konferenciája. Bécs,
2015.03.03. Plenáris előadás.
A tanárképzés szerepe a nyelvtanítás eredményességének javításában. A TEMPUS
Közalapítvány szakmai napja. Budapest, 2013. november 18. Plenáris előadás.

Pädagogisches Qualitätsmanagement (PQM) im schulischen DaF-Unterricht. XV.
Internationale Tagung der Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer. Bozen, 2013. július 29.
Szekció előadás. (Társelőadó: Dieter Uesseler)

Módszertani kihívások a pedagógusképzésben. A felsőoktatásmódszertan
professzionalizációja. Nemzetközi konferencia. Kodolányi János Főiskola,
Fachhochschule Nordwestschweiz. Budapest, 2013. június 7. Plenáris előadás.

A tanulási eredmények elismerése a közoktatásban. Egy kutatás tanulságai. A TÁMOP 3.1.8
projekt 5. pillérének konferenciája. Oktatási Hivatal. Budapest, 2013. május 10. Plenáris
előadás.

Nyelvtanításunk eredményessége nemzetközi tükörben. „A magyarországi nyelvtanítás
eredményessége, tanulási környezete az elmúlt évtizedben.” Az Oktatáskutató és Fejlesztő
Intézet konferenciája. Budapest, 2012. február 29. Plenáris előadás.

A fejlesztőfeladat és a vizsgafeladat különbségei. „Fejlesztő értékelés – tanulásfejlesztés.”
Országos közoktatási konferencia. Lillafüred, 2005. november 23. Plenáris előadás.

A vizsgafeladat fejlesztésének folyamata és kritériumai. „Új vizsga – új tudás?” Az Országos
Közoktatási Intézet szakmai konferenciája. Budapest, 2005. október 20. Plenáris előadás.

Erstellung von Testaufgaben. XII. Deutschlehrertagung des slowenischen
Deutschlehrerverbandes. Podcetrtek (Szlovénia), 2005. október 1415. Plenáris előadás és
műhely.

Fontosabb tanárképzések, műhelyek:

A fejlesztő szemléletű értékelés a gyakorlatban. Budapesti Gazdasági Szakképzési Centrum.
Budapest, 2018. május 16. (6 órás továbbképzés)

Probleme der Testerstellung. TED Ankara. 15.12.2017 (8 órás továbbképzés)

Aufgabengestaltung.
GoetheInstitut Ankara. 1617.12. 2017 (14 órás továbbképzés)
A tanulási eredmény alapú szemlélet. Oktatási Hivatal. Budapest, 2017. nov. 30. – dec. 1. (16
órás továbbképzés, trénertárs: Ütőné Visi Judit)

Probleme der Prüfungserstellung. Middle East Technical University/ Orta Doğu Teknik
Üniver
sitesi (ODTÜ). Ankara, 12.06. 2017 (12 órás továbbképzés)
Informelle Leistungsmessung und Bewertung. Goethe-Institut Ankara. 3-4.06. 2017 (16 órás
továbbképzés)

A KIP megvalósításához szükséges pedagógiai kompetenciák. Nyitott Ajtó Baptista Általános
Iskola Miskolc, 2015. május. Miskolci Egyetem, TÁMOP-3.1.16-14-001 „Digitális úton
útfélen komplex iskolai innováció és digitális szemléletformálás hátrányos helyzetűek
körében” projekt (30 órás továbbképzés)

Aufgabengestaltung: kompetenzorientiert unterrichten und testen. Sommerkurs, Goethe-
Institut Budapest. Pécs, 2012. július 27. (27 órás képzés)

Die neuesten Ergebnisse im Bereich der Leistungsmessung und der Bewertung. Univerza v
Ljubljani, Filozofska fakulteta. [Ljubljanai Egyetem, Bölcsészettudományi Kar]
Ljubljana, 2008. április 12. (8 órás képzés.)

Lehrerfortbildung zum neuen Abitur. Produktionsseminar für Multiplikatoren. Ministry of
Education and Science Macedonia Goethe-Institut Skopje. Skopje (Macedónia), 2008.
február 12-13. (16 órás képzés.)

Abiturreform in Kroatien Abiturreform in Ungarn. Fortbildung für Testautoren. Goethe
Institut Zagreb. Zágráb, 2007. október 18-19. (16 órás képzés.)

Leistungsermittlung und Leistungsbewertung im DaF-Unterricht. Mündliche und schriftliche
Leistungen überprüfen. Seminar für Deutschlehrer. Goethe-Institut Ankara. Ankara, 2006.
október 13-15. (20 órás képzés.)

Testaufgab
en und Bewertungskriterien zur Schreibfertigkeit. Seminar für Testautoren. Bled
(Szlovénia), 2004. március 6. (8 órás képzés
.)
Neue Abiturform. Internationales Seminar. Goethe-Institut Bratislava. Budmerice
(Szlovákia), 2004. február 5-6.

Organisation und Durchführung von Wettbewerben in der deutschen Sprache. Goethe-Institut
Zagreb, Zágráb, 2003. október 25. (20 órás képzés.)

Leistungsermittlung und Leistungsbewertung
im DaFUnterricht. Die Erstellung von
Klassentests. Fortbildung für Deutschlehrerinnen und Expertinnen. Goethe
Institut
Zagreb. Maribor (Szlovénia), 2003. február 21
22. (20 órás képzés.)
Testverfahren. Seminar für Testautoren der Wettbewerben. Goethe-Insitut Zagreb. Ljublajana,
2002. október 1112. (20 órás képzés.)

Leistungsermittlung und Leistungsbewertung im DaF-Unterricht. Fortbildung für
Deutschlehrerinnen und Expertinnen. Goethe-Institut Sofia. Szófia, 2002. szeptember 13-
14. (12 órás képzés.)

Leistungsermittlung und Leistungsbewertung im DaF-Unterricht. Die Erstellung von
Abschlusstests. Fortbildung für Sprachlehrer/innen des Instituts und Partnerinstitutionen.
Goethe-Institut Sofia. Szófia, 2002. szeptember 11-12. (12 órás képzés.)

Seminar für Testautoren, GoetheInstitut Zagreb. Maribor, 2002. február 2224. (24 órás
képzés.)